lördag 25 juni 2011

glutenallergikers guide till galaxen: glutenfritt i florens italien

ok. jag har ju ändå bott här i nästan 6 månader nu, så jag tänkte att jag kan knåpa ihop en lista om det nu skulle vara så att fler svenska icke-mjölisar skulle vilja njuta av florens bästa glutenfria utbud.

1. apoteken. till min stora förvåning har de välsorterade apoteken bättre utbud än vad sverige har. förutom på en punkt: fiber-grejer. jag har lyckats hitta 2 sorters fiberbröd men ingen fiberpasta. dock finns mer pasta än jag någonsin sett i sverige att hitta, samt kakor, bullar, färdiga frysta pizzor osv.

2. matbutikerna. det finns faktiskt alltid något glutenfritt i varje något större matbutik. dock är coop bäst på detta, som man i florens hittar nära piazza beccaria. när man passerat torget med domkyrkan i ryggen fortsätter man framåt tills man har butiken på vänster sida. inte långt att gå från torget.

3. restaurangerna. jag har säkerligen inte varit på alla restauranger som har glutenfritt utbud, jag blir ständigt förvånad när de glatt svarar ja på frågan om de har glutenfritt. men, mina favoriter:

Pizza Man. ok. fruktansvärt namn, men låter er inte luras av omslaget. här åt jag en av mina livs bästa måltider tror jag att jag vågar påstå. alla deras pizzerior har inte glutenfritt (t.ex inte den som ligger på 3-minuters gångavstånd från mej...) men den på Via del Sansovino 191 har det. ligger en aning utanför stan, men inte jättelångt. det står att man bör ringa och förboka att man vill ha glutenfritt: +39 5571 27 38. tro mej. man blir inte besviken. var noga med att ta förrätten focaccia också.

Munaciello. den här pizzerian har inte bara asgod mat, den har också fantastiskt mysig inredning och är väldigt genuin. den ligger rätt centralt, men ganska avsides, vilket gör att få turister hittar dit. dock är det alltid i princip fullsatt, så en bokning är att rekommendera. jag har tagit dit samtliga mina familjemedlemmar och vänner som kommit på besök; de glutenfria pizzorna är även här underbara. trots att de är förbakade med lagd grund av tomatsås. dessutom ligger den på via maffia 31r. det i sej borde ju vara en anledning att gå dit. telefon: +39 55 28 71 98. ibland är restaurangen stängd under dagarna, då bokas bord på: +39 392 63 73 963.


Trattoria La Casalinga. mycket genuin, prisvärd och hur trevlig personal som helst. alltid proppfull, så boka. servitören vi hade hade själv en son och fru med celiaki, och berättade att de har både bröd och pasta för glutenallergiker. jag åt dock kött, men trevligt att veta att alternativet fanns. om inte annat så har de en imponerande meny med mycket inhemsk mat om man är sugen på att prova lite inälvor. ligger precis vid framsidan av santo spirito kyrkan. telefon: +3955 21 86 24.


The Club House. denna har jag själv inte varit på, men min amerikanska klasskompis med glutenallergisk fru och 3 glutenallergiska barn sade att den var toppen. amerikansk-italiensk. Via de Ginori 6r.

sedan kan jag inte avsluta utan att nämna il Cibreo också. inte för att de har något speciellt glutenfritt utbud, men även som glutenallergiker äter man himmelskt på detta rätt kända ställe. restaurangen är dyr (dock värd varenda krona om du frågar mej) men vägg i vägg ligger trattorian, enklare inredning där man kan få dela bord med andra gäster, men med samma kök som restaurangen. dock inte precis alla rätter. trattorian har dock normala priser. går inte att boka så se till att komma tidigt och var beredd på att kanske vänta ett litet tag.

så. nu har jag väl varit en god medborgare.

1 kommentar:

  1. Två av dem kan jag intyga är skitbra! Il Santo Bevitore är bra också, men vi fick ju lite småruttna platser. Puss!

    SvaraRadera