torsdag 23 juni 2011

the revival

ja men titta titta. här ligger jag sjuk som ett as och fick plötsligt lust att dela med mig av min misär. det är circa 100 grader varmt (30) och jag har ont i princip överallt. inatt vaknade jag klockan fyra och var tvungen att proppa i mej alvedon. tittar på en bra film dock. Candy. heath ledger är faktiskt förjävla snygg.


mina fem månaders studier är alltså avklarade. 440 timmar blev det. det har gått absurt fort, jag fick näst-bästa resultat på C1 provet i skolan. grymt. jag har varit en sån liten pluggis kan jag tala om. och det har känts bra. fast gud vad jag hatar att gå upp tidigt på morgnarna. det förstör så himla mycket.

om en vecka kommer mami och conny och plockar upp mej för avfärd till vignana. det ska bli stört trevligt att inte behöva bo i ett hus som ständigt är mer eller mindre äckligt, där man straffas med glasbitar i foten om man vågar sej på att gå barfota och där man tvångsmatas opera var och varannan timme. å andra sidan kommer jag sakna dom här miffona. det är redan ledsamt tomt efter fransyskorna. Luly och jag åker samma dag så henne behöver jag iallafall inte vara utan här. det har flyttat in en engelsk tjej (eller ok hon är från wales men jag vet inte hur man skriver det. waelsare? waelsyska? äh.) som jag idag fick veta aldrig i sitt liv har använt en tändare. där ser man.

saker jag inte kommer att sakna med att bo i florens:
1. hudbajset på gatorna.
2. de ojämna gatorna som gör att man vrickar fötterna så fort man vill ha andra skor än converse.
3. djuren till män.
4. att man betalar för ett bredband som minst en gång om dagen slutar att fungera.
5. apfulla amerikanska college-studenter.
6. nyktra amerikanska college-studenter.
7. strejkerna som inträffar ca. 1 gång varannan vecka.
8. turisterna.
9. euro-mynten. hur jävla löjligt kan det bli. 1 cent, 2 cent, 5 cent, 10 cent, 20 cent, 50 cent, 1&2€. vafan?
10. att behöva se alla dessa män från senegal som måste gå runt i allmän förnedring med glittriga hattar och over-sized tändare som ingen vill köpa. de stålar de faktiskt lyckas hiva in under en dag plockar chefen det mesta av. det är för fan skamligt att detta kan få pågå i ett europeiskt land.


jag saknar faktiskt sverige en hel del, som alltid efter ett tag utomlands. jag har insett att jag har ett ganska stort behov av att utmana mej själv och prova nya saker, men efter ett tag tar alltid hemlängtan vid. men kanske också för att sverige har en svårslagen infrastruktur. det är otroligt svårt att försöka finna sej i sanningen "ingenting fungerar i italien". nåja. avslutar med några foton från min mobilkamera. man kan klicka på dom för större tror jag.


på en av konversationslektionerna skulle man tänka på en symbol för sitt land. tydligen valde jag älg.



sushi nami!



my bff's. eller nördarna. vilket man vill.


ja, ett tag pågick en chockladfestival. 






morötter på partaj


jag undrar om dom visste vad dom fotades för.



min utsikt under en lunch.




pappa och birgitta hälsade på! vi gjorde utflykt till chianti.


lasse och linda kom och tog med mej till vignana. kort efter den här bilden togs blev det hetsig stämning.




nån slags akrobatik på palazzo-vecchio väggen.


klassrummet.


mama luisa!

1 kommentar: